Teknikens stora fördelar.

När jag stod på vagnen på väg till Backaplan såg jag en man som satt och gestikulerade i vad som först såg ut som tomma intet. När jag tittade närmare insåg jag att han hade en videokonversation på teckenspråk och kom då att tänka på något som vi pratar om på utbildningen. Teknikens utveckling har verkligen underlättat för dem som har olika funktionsnedsättningar.

Vi pratar ofta om teknikens baksidor som inaktivitet som leder till övervikt hos barn och vuxna men det finns även otroligt många fördelar. Hade det här varit för 10 år sedan hade den här mannen inte haft den där konversationen. Idag finns det hjälpmedel som kompenserar de flesta av våra funktioner som exempelvis minne, kommunikation, händer, fötter ja det mesta.

Idag kan människor med olika funktionsnedsättningar vara väldigt aktiva i sina liv vilket är otroligt viktigt. Personer som helt saknar tal och kroppsfunktioner kan idag kommunisera med andra genom att använda huvudet eller ögonen med hjälp av laser som pekar på olika symboler. Att kunna bestämma och vara delaktiga i våra liv är en rättighet som vi ofta tar för givet när vi är "friska".

Jag känner mig stolt över att vara en av de personer som kommer att hjälpa andra att få mer meningsfulla och aktiva liv. Jag ska bli arbetsterapeut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0