Att prata inför en grupp.

I mitt föregående inlägg berättade jag att jag äntligen kommit över min skräck att redovisa ståendes inför en grupp. Till alla er som tycker det är jobbigt tänker jag dela med mig av några av saker som har hjälpt mig:
  • Tala tydligt så att alla hör. Annars tappar de som lyssnar lätt intresset för dig, tyvärr.

  • Var säker på din sak. Personer som pratar självsäkert(men inte skryter) inger respekt och folk lyssnar bättre. Är du är osäker försök att inte visa det.

  • Ursäkta dig inte. Det inger en osäkerhet hos dina lyssnare och de kan tappa intresset.

  • Det är bara du som vet vad du ska säga! Blir det fel så vet ingen det om du inte säger något. Försök att ta ett kort andetag och fortsätt som om inget hänt, alternativt skämta bort det.

  • Var/verka intresserad av det du ska prata om. Om du visar att du tycker att ämnet är intressant är det större chans att de som lyssnar också tycker det. Tycker du inte att det är intressant? Hitta något som är det ändå, det finns alltid någonting.

  • Ha ögonkontakt med de du pratar med. Visar du intresse för dem visar de oftast intresse för dig.

  • Ha gärna med egna exempel kopplade till ämnet. Det gör att det blir mer levande och lättare att ta till sig.

  • Försök att inte läsa för mycket innantill. Jag vet att det kan vara svårt men försök att lägga lite mer tid innan redovisningen på att verkligen lära dig det du ska prata om. Det kan du göra genom att prata högt med dig själv eller någon annan om ämnet. Försök sedan att skriva ner stödord som du kan använda dig av om du tappar fokus eller blir osäker. Trappa ner detta stegvis och stressa inte. Du måste känna dig säker annars kan det blir för jobbigt. Det är en lång process som får ta tid. Du kommer att nå ditt mål så småningom!
Tänk på föreläsare/lärare som du tyckte varit extra bra. Vad gjorde dom som var extra bra? Varför satte de spår hos dig? Använd dig sedan av dom när du pratar.



Kommentarer
Postat av: viktoriae - en må bra blogg

Sv: Det är så sant det du skriver :) Och jag tror att om man inte själv mått väldigt dåligt så är det svårt att faktiskt förstå hur jobbigt det kan vara.



Vilka bra tips! Får jag tipsa om detta inlägg i min blogg? Kram

2011-06-08 @ 12:39:25
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: EKO Lisa

Jättebra tips! Det kan iofs vara jobbigt att titta folk i ögonen, för ibland kan det vara svårt att veta när man ska byta person för att det inte ska bli obehagligt för publiken. Så mitt förslag är att titta på pannan, då upplevs du som att du tittar på dem, men du stirrar inte ut dem:)

2011-06-26 @ 13:39:56
URL: http://itisart.blogg.se/lisa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0