Arbetsterapeut, mitt blivande yrke.

Har märkt att det är väldigt många som inte vet vad jag utbildar mig till så jag tänkte ge en liten hint om vad en arbetsterapeut gör:

Arbetsterapeuten tränar människor att komma tillbaka till en fungerande vardag efter en sjukdom eller olycka, men också att leva väl med ett medfött funktionshinder.

En arbetsterapeut skräddarsyr behandlingen för varje person. Målet är att patienterna ska klara boende och sin personliga vård, aktiv fritid, lek, skola och arbete så självständigt som möjligt. Man utreder och bedömer vilken behandling, träning eller annat stöd patienterna behöver. Det är vanligt att patienterna kommer till mottagningen, men arbetsterapeuten besöker dem också i hemmet eller på arbetet. Behandlingen kan göras individuellt eller i grupp. Den går ut på att träna, ta till vara och utveckla både fysiska och psykiska funktioner, färdigheter och förmågor.

En arbetsterapeut har arbetsuppgifter som kan påminna om en tränares funktion inom idrotten. Arbetet handlar många gånger om att "coacha" patienten till att klara sitt vardagsliv. Därför är det viktigt att ha förmågan att inspirera andra människor. Det också viktigt att vara intresserad av och ha förmågan att lösa problem. Arbetsterapeuten ska också jobba för att klienten/patienten själv ska vara aktiv och komma på egna lösningar.

Källa: Arbetsförmedlingen för mer information.

Kommentarer
Postat av: Malin

Låter super kul! =)

2010-02-05 @ 17:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0