Göteborgsk ordlista.

Idag på lunchen satt jag och göteborgskorna och diskuterade olika göteborgska ord, som jag inte hade någon aning om. Det hela började igår när Susanna berättade att hon hade hittat jätte stora spindlar i svalen och jag fattade ingenting. Sen gick de lös med massa konstiga ord så jag bestämde mig för att göra en liten ordlista.

Göteborgsk ordlista
Bamba -  Skolmatsal
Döna -  Föra oväsen / dundra / dåna
Flö -  Flytta på dig / stick iväg
Go -  Knäpp  (goa gubbar betyder dock mysiga gubbar)
Knö -  Trängas / knuffas
Käckt -  Praktisk / piffigt / bra
La -  Väl
Svale -  Trappuppgång
Tapp -  Bensinmack
Tjomme -  Udda typ, kille, man
Tjottaheiti -  Långt borta  (som jag har lärt mig är slang för toalett, de bara skrattade åt mig)
Tyken -  Uppkäftig / oförskämd
Tjöta -  Prata /snacka eller tjatig / jobbig person
Änna -  Nästan / liksom

Finns fler ord så jag får utöka den om jag hör några nya.


Har för övrigt kommit på mig själv att ta efter den göteborgska dialekten sakta men säkert. Kan nog bero mycket på att jag mest umgåts med Susanna och Malin den senaste tiden och de är ju härifrån, även om Malin bor utanför. Tycker iaf att det är jätteroligt, älskar ju dialekten!

På tal om det här med dialeker och ord så har jag en fråga till er som bor i 08-området: Visst säger man tröck? De andra kiknade av skratt när jag sa så. Vill tillägga att jag vet att man ska säga tryckte men gör man det där uppe? Jag gör iaf inte de.

Kommentarer
Postat av: Linda Åberg Luthman

Vad glad jag ble över att hitta ditt göterborgslexikon här!

Bravo!

Hälsar Linda, götegorgstjej boendes i Norrland, Höga Kusten,

2011-11-01 @ 01:02:39
URL: http://www.hoga-kusten-poeten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0