Sanningen bakom minnesluckor.

Jag har länge undrat varför vissa får minnesluckor när de dricker mycket alkohol och jag misstänker att jag inte är ensam. På gårdagens föreläsning om alkohol och missbruk fick jag svaret och jag tänkte dela med mig av min nya kunskap med en förhoppningsvis enkel förklaring.

Vår hjärna skulle kunna beskrivas som en dator som lagrar olika sorters information. Desto bättre vi har lagrat denna information desto lättare är det att hitta den och minnas. När vissa personer dricker för mycket alkohol påverkas deras hjärna och kan inte lagra någon information under en viss tid. Detta uppfattar vi då som minnesluckor. Man minns alltså inget för att hjärnan aldrig lagrat det som hänt.

Hoppas ni förstod min förklaring annars får ni gärna fråga. =)


Mitt tips till alla är att dricka måttligt och att fylla varannat glas med vatten.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Fan vad läskigt! Då skulle man ju i princip kunna säga att det aldrig har hänt, inte enligt hjärnan iaf.. Shit alltså, man får ju hoppas att det var roliga timmar iaf :) Haha..

2010-09-23 @ 23:14:38
URL: http://fairydust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0