Blå bandet.

Ni får inte ta mig fel nu för jag tycker att det är jättebra med Rosa bandet-kampanjerna men varför pratar man aldrig om Blåa bandet för prostatacancer? Prostatacancer är mannens största cancersjukdom och även den största cancersjukdomen i Sverige. Varje dag får 25 män diagnosen prostatacancer jämfört med bröstcancer där 15-20 kvinnor drabbas varje dag.

Som Prostatacancerförbundet beskriver det: "Genom de biverkningar, inkontinens och impotens, som kan uppstå i samband med olika behandlingar av sjukdomen kan man påstå att dubbelt så många drabbas genom att flertalet män lever i ett parförhållande. Förhållandet till de anhöriga är alltså mycket viktigt att beakta i samband med denna sjukdom."

Jag tycker självklart att vi ska stötta bröstcancerforskningen men jag vill se mer och större satsningar på männen än det är i dagens läge! Det borde vara lättare att få tillgång att köpa Blå band och så vill jag se en Blå bandet gala i TV nästa år!

Källa: Prostatacancerförbundet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0